Dane podawane przez autora pewnej
kontrowersyjnej metody nauczania języków obcych wskazują na jej wysoką
skuteczność. Tymczasem klienci, którzy zakupili tę metodę uskarżają się na
zupełny brak efektów. Mało prawdopodobne jest, aby autor metody sfałszował
wyniki swoich badań. Istnieją natomiast przesłanki, aby sądzić, że zmienną,
która modyfikuje skuteczność metody jest motywacja uczniów. Osoby, na których
przeprowadzano weryfikację skuteczności metody to losowo wybrani uczniowie
szkół średnich uczący się języka angielskiego, czyli osoby, które są
przeciętnie zmotywowane do nauki. Tymczasem klienci kupujący dość drogą metodę
są prawdopodobnie silnie zmotywowani do szybkiego opanowania języka. Być może
właśnie silna motywacja przeszkadza w uczeniu się języka obcego nową metodą.
Aby zweryfikować tę hipotezę przeprowadzono badanie, w którym losowo dobraną
grupę uczniów szkoły średniej przebadano testem motywacji różnych osiągnięć i
podzielono według siły motywacji do nauki języka angielskiego na cztery grupy.
Grupy najsłabiej zmotywowaną i najsilniej zmotywowaną poproszono o dalszy
udział w eksperymencie. Każdą z tych grup losowo podzielono na dwie równe części i
wszystkim podgrupom rozdano pomoce do nauki języka angielskiego. Przy czym
podgrupy nazwane kontrolnymi otrzymały klasyczne pomoce – podręczniki i zeszyty
ćwiczeń, natomiast podgrupy nazwane eksperymentalnymi otrzymały pomoce oparte
na testowanej metodzie. Przed przystępieniem do nauki i po miesięcznym okresie
korzystania z wręczonych materiałów wszyscy badani zostali poddani
szczegółowemu testowi z języka angielskiego. Skuteczność metody miała ukazać
się w różnicy punktów z pierwszego i drugiego testu. Wyniki badania zamieszczono w pliku angielski.sav.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz