środa, 3 kwietnia 2013

Zadanie 41. Nauka języka obcego


Dane podawane przez autora pewnej kontrowersyjnej metody nauczania języków obcych wskazują na jej wysoką skuteczność. Tymczasem klienci, którzy zakupili tę metodę uskarżają się na zupełny brak efektów. Mało prawdopodobne jest, aby autor metody sfałszował wyniki swoich badań. Istnieją natomiast przesłanki, aby sądzić, że zmienną, która modyfikuje skuteczność metody jest motywacja uczniów. Osoby, na których przeprowadzano weryfikację skuteczności metody to losowo wybrani uczniowie szkół średnich uczący się języka angielskiego, czyli osoby, które są przeciętnie zmotywowane do nauki. Tymczasem klienci kupujący dość drogą metodę są prawdopodobnie silnie zmotywowani do szybkiego opanowania języka. Być może właśnie silna motywacja przeszkadza w uczeniu się języka obcego nową metodą. Aby zweryfikować tę hipotezę przeprowadzono badanie, w którym losowo dobraną grupę uczniów szkoły średniej przebadano testem motywacji różnych osiągnięć i podzielono według siły motywacji do nauki języka angielskiego na cztery grupy. Grupy najsłabiej zmotywowaną i najsilniej zmotywowaną poproszono o dalszy udział w eksperymencie. Każdą z tych grup losowo podzielono na dwie równe części i wszystkim podgrupom rozdano pomoce do nauki języka angielskiego. Przy czym podgrupy nazwane kontrolnymi otrzymały klasyczne pomoce – podręczniki i zeszyty ćwiczeń, natomiast podgrupy nazwane eksperymentalnymi otrzymały pomoce oparte na testowanej metodzie. Przed przystępieniem do nauki i po miesięcznym okresie korzystania z wręczonych materiałów wszyscy badani zostali poddani szczegółowemu testowi z języka angielskiego. Skuteczność metody miała ukazać się w różnicy punktów z pierwszego i drugiego testu. Wyniki badania zamieszczono w pliku angielski.sav.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz